B04

Entwicklung der Gedächtniskonsolidierung – Erinnerung von Regelmäßigkeiten bis zu spezifischen Ereignissen

Bereits Säuglinge verfügen über Lernmechanismen wie dem statistischen Lernen, welche es erlauben, Regelmäßigkeiten aus der Umwelt zu extrahieren. Es wird angenommen, dass diese frühe Form des Lernens die Entwicklung von Schema-Wissen und die Gedächtniskonsolidierung unterstützt. In diesem Projekt sollen statistisches Lernen und seine neuronalen Korrelate bei Neugeborenen und longitudinal im ersten Lebensjahr erfasst werden und mit der episodischen Gedächtnisfunktion mit einem Jahr in Beziehung gesetzt werden, um einen Einblick in die Dynamik der Gedächtniskonsolidierung auf Systemebene zu gewinnen.

Bild Experimentelles Logo. Quelle, B04-Mitglieder

Archiv – B04 (SFB1315/1)

Graphical Abstract

Graphical abstract: Design of proposed study. Abbreviations: SL = statistical learning, EM = episodic memory. Work package (WP)1 will characterize variation in SL in healthy neonates assessed on the neural level by EEG to track online emergence of learning and on the behavioral level by eye-tracking to test memory retrieval. WP2 will characterize longitudinal development of SL and relate it to hippocampal-cortical circuitry maturation during the first year of life (i.e., change from neonatal to 12-month stage). WP3 will relate developmental changes in SL in the first year of life as well as its underlying neural mechanisms to EM functioning at 12 months of age. WP4 will characterize the relationship between sleep (quality and duration) during the first year of life and the improving ability of SL and EM, as well as elucidate the mediating role of the maturing hippocampal-cortical circuitry.

Team

Publications

Participating Institutions